Een
bijzonder dag vandaag. Een heerlijke fietstocht langs de rivier deTakrai
en
vanmiddag met Pui op de scooter van de buren – je moet wat als je
zelf geen vervoer hebt – boodschappen gedaan in Bua Yai. Morgen ga
ik er in m'n eentje een paar dagen op uit met deze scooter. Pui wil
graag bij haar ouders blijven, maar ik wil(/moet) een en ander gaan
onderzoeken in Chaiyaphum.
Acht
weken geleden besloot ik Soiying te helpen en er is sindsdien veel
gebeurd. Ik heb haar best wel het een en ander te vertellen maar sprak haar niet eerder dan vandaag. Gisteravond kwamen we elkaar tegen bij het
dorpswinkeltje en, zo onopvallend mogelijk, spraken we af elkaar
vandaag vroeg in de ochtend te treffen bij het riviertje net buiten
het dorp.
Om
kwart over zeven ging ik wandelen en nog geen tien minuten later liep ik
het beboste paadje op. Soiying zat al op de boomstronk en zag er
ongelukkig uit, dat was mij gisteravond ook al opgevallen. Op mijn
vraag hoe het met haar ging, zei ze dat ze de gevangene van het dorp
is.
Haar stemming voelde niet goed en ik besloot gelijk van wal te
steken. Ik
pakte mijn pen en notitieboekje, tekende de cirkel met het plusteken
erin, liet het aan Soiying zien en vroeg 'zegt dit jou iets?' Haar
ogen werden groot en dat vertelde mij genoeg. 'Waar ken je dit van? '
vroeg ik. 'Je weet iets' zei ze vol verbazing. 'Ja, ik weet iets' zei
ik. 'Maar voordat ik dat vertel, wil ik weten waar jij dit van kent.'
Ze
nam er de tijd voor, waarin ze vermoedelijk overwoog of ze mijn vraag
naar waarheid zou beantwoorden, of niet, en zei met trillende stem
'dit is de vijfde tatoeage'. Vol verbazing en verwachting keek ik
haar aan, herhaalde haar woorden 'dit is de vijfde tatoeage' en was
stil.
'Tijdens
het ritueel is mijn schaamhaar geschoren' zei Soiying na een tijdje
'inmiddels is dat weer aangegroeid en kan je de tatoeage niet meer
direct zien, maar het is dit teken.' Ze schoof haar sarong een klein
stukje naar onder en zei 'kijk de lijn loopt door vanaf de vierde
tatoeage.'
Ik
had acht weken terug met veel interesse naar de tatoeages gekeken maar in het geheel niet naar de vage lijn die, precies in het midden, van boven naar
onder liep. Ik keek er met extra aandacht naar. De eerste lijn, van
Angkor naar Phimai, telde 15 streepjes en de tweede
lijn, naar Phrang Ku, telde 5 streepjes. De lijn van Phrang Ku
naar de vierde tatoeage bestond uit 10 punten en de laatste lijn,
naar de rand van Soiyings sarong, telde 4 punten - richting het Nagaruda teken!
Het
was nu aan mij om Soiying te vertellen over mijn ontmoeting met
Channarong en de geschiedenis rond de Nagaruda zoals zij die aan mij
vertelde. De achtervolging heb ik verzwegen. Soiying was net zo
verbaasd als ik en zei in eerste instantie dat ze Channarong graag
wil ontmoeten.
Net
voordat ik weg wilde gaan, zei Soiying echter dat ze er toch nog een
paar dagen over wilde nadenken. Channarong moet naar Ban Ngew Mai
komen, Soiying mag immers niet weg, en dan weet Channarong definitief
waar de tatoeages zich bevinden. Ik merkte dat dit idee haar beangstigde.
Ik
vond het een goed idee dat ze er een paar dagen over zou nadenken. Dat geeft mij tijd om rond te
kijken bij de Phrang Ku in Chaiyaphum en iets verder richting Tat
Ton, waar de lijn naar toe loopt. Als ik daar ben geweest, vertel ik
Soiying pas dat ik heb ontdekt dat de derde tatoeage de Phrang Ku is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten